Меню сайту

Категорії розділу

Наше опитування

Чи візьмите ви участь у традиційному міському суботнику ?
Всього відповідей: 47

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Інтернет-посиланя

Верховна Рада України

Президент України

Урядовий портал

Вінницька обласна рада

Вінницька облдержадміністрація

Пошук

Каталог статей

Головна » Статті » Рішення сесій районної ради » 9 сесія

Програма соціально-економічного розвитку району
ПРОГРАМА
ЕКОНОМІЧНОГО І СОЦІАЛЬНОГО
РОЗВИТКУ ТИВРІВСЬКОГО РАЙОНУ
НА 2012 РІК

 
ВСТУП

Програма економічного і соціального розвитку Тиврівського району на 2012 рік (далі – Програма) розроблена з метою аналізу соціально-економічної ситуації в районі за попередній період та визначення зовнішніх і внутрішніх чинників, які стримують розвиток району. Вона передбачає забезпечення узгоджених спільних дій місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування задля втілення єдиної державної політики розвитку України на рівні району.
Програма розроблена відповідно до Закону України від 23 березня 2000 року №1602-III „Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України”, постанов Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року №621 "Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету", від 21 липня 2006 року №1001 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року". У Програмі передбачений комплекс завдань та заходів, спрямованих на стабілізацію роботи і розвиток основних галузей виробничої та соціальної сфери району.
Заходи Програми спрямовані на реалізацію єдиної політики розвитку району в 2012 році, відповідно до стратегії та пріоритетів розвитку на основі об’єднання інтересів і можливостей, шляхом взаємодії місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів підприємницької діяльності, громадськості, шляхом посилення економічної активності і економічного зростання.
Прогнозні розрахунки показників соціально-економічного розвитку району на 2012 рік розроблені на підставі статистичних даних управління статистики у Тиврівському районі з врахуванням прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2012 рік і відображають наміри структурних підрозділів райдержадміністрації, територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, організацій і господарств району щодо результатів їх діяльності у наступному році.
На основі оцінки тенденцій економічного і соціального розвитку району у 2011 році, впливу на економіку, встановлення нагальних проблем визначено основні напрями розвитку, пріоритети діяльності, а також основні завдання і заходи на 2012 рік.
З метою забезпечення балансу інтересів держави, найманих працівників та власників завдання і заходи, визначені Програмою, реалізовуватимуться шляхом тісної співпраці сторін соціального партнерства: органів державної влади, профспілок та роботодавців.
Проект Програми погоджено та розглянуто на засіданнях постійних комісій районної Ради, розміщено на офіційному сайті районної Ради, доопрацьовано з урахуванням пропозицій та зауважень.
Організацію виконання заходів Програми здійснює районна державна адміністрація, її структурні підрозділи спільно з територіальними органами центральних органів виконавчої влади.
У процесі виконання Програма може уточнюватися. Зміни і доповнення до Програми затверджуються сесією районної ради за поданням районної державної адміністрації.
 
І. ОЦІНКА СОЦІАЛЬНОГО ТА ЕКОНОМІЧНОГО
РОЗВИТКУ РАЙОНУ

Протягом 2011 року райдержадміністрацією разом із місцевими органами виконавчої влади проводиться цілеспрямована робота, спрямована на стабілізацію економіки Тиврівщини та вирішення проблемних питань в усіх галузях господарського комплексу району.
Аналіз соціально-економічного розвитку району у січні-листопаді 2010 року свідчить, що в економіці району спостерігаються позитивні зрушення щодо нарощування темпів економічного зростання. Досягнуто наступних результатів:
Цей період, проти відповідного періоду 2010 року, характеризується збереженням і закріпленням позитивних результатів  розвитку економіки району.
Вагомий внесок в економіку району зроблено промисловими підприємствами району, якими  за  січень- листопад  поточного року  вироблено продукції в діючих цінах на суму458,9 млн.грн., що на 140,2 млн.грн. або 44% більше відповідного періоду минулого року. Зокрема, стабільно працюють та нарощують обсяги виробництва  ВАТ «Гніванський завод спецзалізобетону» - на 26,7%, ТОВ «Гніванський гранітний кар’єр» - на 41,9 %, ПрАТ «Автоелектроапаратура» - на 57,2%, ТОВ «Краснянське спеціалізоване підприємство Агромаш» - на 69,7%, ТОВ «Валром Україна» - на 103%, ТОВ «Гніванський шиноремонтний завод» - на 19,6%.
За 9 місяців 2011 року у розвиток економіки району підприємствами та організаціями за рахунок усіх джерел фінансування вкладено 224,1 млн.грн., в тому числі в основний капітал 99,5 млн.грн., що в 2,3 рази більше, ніж за відповідний період минулого року.
Загальний обсяг прямих іноземних інвестицій, спрямованих в економіку району, становить більше 76,5 млн.дол.США., приріст у порівнянні з початком року становить 103,2%.
Збільшились обсяги будівництва житла порівняно з відповідним періодом минулого року. З початку року введено в експлуатацію 6893 м2 житла
Покращився фінансовий результат підприємств основного кола діяльності, за 10 місяців 2011 р.  становить 9,9 млн.грн. прибутку.
  Впевнено завершують сільськогосподарський рік працівники агропромислового комплексу району.
В поточному 2011 році, в порівнянні з попереднім, нарощено  обсяги виробництва соняшника, сої, цукрових буряків, картоплі та овочів  
Урожай зернових культур складає 52,5 цнт/га, а валовий збір сягнув 131,2 тис. тонн
Сільськогосподарськими підприємствами району засіяно 15,1 тис.га озимих зернових культур.
Позитивна динаміка відбувається і в тваринницькій галузі району. За 11 місяців цього року усіма сільськогосподарськими підприємствами району вироблено м’яса в живій вазі 2869 цнт, що на 14% більше, ніж за відповідний період минулого року. Збільшились надої молока, на 250 кг на 1 корову, збільшилась чисельність поголів’я великої рогатої худоби в сільськогосподарських підприємствах на 30 голів.
Розмір середньої заробітної плати штатного працівника облікового складу підприємств, установ та організацій району, що прозвітували відділу статистики, за січень — вересень 2011 року склав 1813 грн. Порівняно з відповідним періодом минулого року ріст середньорайонного показника зарплати збільшився на 15,5 %. Найвищі темпи зростання заробітної плати зафіксовано у працівників сільського господарства - на 26,9 %; промисловості - на 18,7 %; освіти - на 16,0 %.
Порівняно з показниками на початок року на 420,6 тис. грн. або на 55,2% зменшилась загальна сума боргу із виплати заробітної плати.

Станом на 01.12.2011 р. до зведеного бюджету Тиврівського району надійшло власних та закріплених доходів 26,4млн.грн., що становить 117,6% до планових призначень, затверджених місцевими радами на звітний період, або понад план надійшло 3,9 млн.грн., надходження власних та закріплених доходів збільшились на 5,3 млн.грн., або на 25,1% в порівняні з відповідним періодом минулого року.

По видатках бюджет району виконаний у сумі 122,3 тис. грн., або на 94,4% до уточненого річного  призначення.
Забезпечено виплату в повному обсязі заробітної плати працівникам бюджетних установ, відсутня прострочена заборгованість у бюджетній сфері району.

В районі забезпечено стабільну виплату всіх пенсійних зобов’язань, а також докладається максимум зусиль для швидкого й повного перерахунку пенсійних виплат у зв’язку із змінами в законодавстві.
Надходження страхових внесків до Пенсійного фонду України зросли на 26,0% .  
За підсумками 9 місяців 2011 року обсяг роздрібного товарообороту підприємств торгівлі району становить 55,7 млн.грн., що становить 131% до відповідного періоду минулого року. Товарооборот у розрахунку на 1 особу населення складає 1270  грн. або 132,8% до відповідного періоду минулого року.
Обсяг наданих послуг становить 14,2 млн.грн.

Підсумки соціально-економічного розвитку району засвідчують, що заходи які вживаються структурними підрозділами райдержадміністрації та виконавчими комітетами міських, селищних, сільських рад, сприяють відновленню позитивної динаміки економічного і соціального зростання.
Це дає змогу прогнозувати виконання очікуваних показників розвитку основних галузей та сфер діяльності району на 2011 рік та планувати їх зростання у 2012 році.
 
ІІ. ПЕРШОЧЕРГОВІ АНТИКРИЗОВІ ЗАХОДИ НА 2012 РІК

З питань:
Збалансування доходів та видатків районного бюджету:
-    збереження обсягів надходження коштів до місцевих бюджетів на рівні, не меншому, ніж у 2011 році та пошук додаткових джерел надходжень;
-    підвищення ефективності процесів адміністрування податків;
-    активізація заходів щодо скорочення податкового боргу;
-    забезпечення збалансованого формування місцевих бюджетів району;
-    забезпечення безперебійного функціонування бюджетних установ та фінансування їх відповідно до затверджених кошторисів і помісячного розпису;
-    фінансування закладів бюджетної сфери в режимі жорсткої економії видатків по незахищених статтях. Мінімізація капітальних видатків.
-     розробка заходів щодо подальшої оптимізації мережі бюджетних закладів та недопущення необґрунтованого зростання чисельності працівників у них.

Оптимізація бюджетних витрат на житлово-комунальні послуги:

-    спрямування усіх наявних резервів районного бюджету (вільні залишки, понадпланові надходження, додаткова дотація на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів) в першу чергу на захищенні статті, зокрема на заробітну плату з нарахуваннями та на енергоносії;
-    запровадження жорсткого режиму економії у споживанні енергоносіїв та комунальних послуг, затвердження для кожної бюджетної установи лімітів споживання енергоносіїв у фізичних обсягах, виходячи з обсягів бюджетних призначень;
-    виділення коштів з бюджету та забезпечення першочергового фінансування заходів енергозбереження як у бюджетних установах, так і у житлово-комунальному господарстві (встановлення енергозберігаючих котлів, лічильників споживання енергоносіїв, утеплення будівель та приміщень тощо);
-    забезпечення у повному обсязі фінансування видатків на заробітну плату працівникам бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці, проведення розрахунків за комунальні послуги та енергоносії. Фінансування інших заходів проводити лише у разі відсутності заборгованості за захищеними статтями видатків;
-    взяття розпорядниками бюджетних коштів зобов'язань виключно в межах асигнувань, затверджених кошторисами на 2012 рік, та недопущення не бюджетної кредиторської заборгованості;
-    продовження роботи щодо погашення та недопущення простроченої кредиторської та дебіторської бюджетної заборгованості;
-    посилення відповідальності головних розпорядників коштів за ефективне та цільове витрачання бюджетних коштів;
-    спрямування коштів бюджету розвитку, у першу чергу, на соціально значущі об’єкти, будівництво та реконструкцію яких розпочато в попередні роки, та на реалізацію пріоритетних напрямів у сфері енергоефективності та енергозбереження;
-    організація роботи щодо збільшення в установленому порядку власних надходжень бюджетних установ спрямовуючи ці надходження у першу чергу на фінансування захищених статей видатків.

Створення сприятливих умов для залучення інвестицій
-    формування привабливого інвестиційного іміджу району в області,  Україні та за її межами шляхом взяття участі в інвестиційних форумах та виставково-ярмаркових заходах;
-    забезпечення оперативного вирішення процедурно-організаційних питань реалізації інвестиційних проектів, надання методичної та інформаційної допомоги інвесторам;
-    постійне оновлення та розробка нових інвестиційних пропозицій підприємств району; пропагування через засоби масової інформації позитивного досвіду залучення інвестицій в економіку району та ефективні результати використання іноземного інвестиційного капіталу;
-    поширення інформації про ділові й інвестиційні можливості району за допомогою всіх наявних каналів промоції та обміну інформації (особливо Інтернету).

ІІІ. ЦІЛІ ТА ПРІОРИТЕТИ НА 2012 РІК
Основною метою Програми економічного і соціального розвитку Тиврівського району на 2012 рік є продовження економічного зростання з подальшим стійким розвитком, розв’язання соціальних проблем та загальне підвищення добробуту населення.

Досягнення зазначеної мети у 2012 році планується здійснити шляхом реалізації таких пріоритетних напрямів:
    підвищення якості надання медичних та освітянських послуг шляхом продовження роботи з оптимізації територіальної мережі медичних та навчальних закладів з урахуванням демографічних та економічних реалій, підвищення самостійності закладів у розпорядженні фінансовими ресурсами;
    продовження впровадження енергозберігаючих заходів у закладах бюджетної сфери та житлово-комунального господарства, стимулювання раціонального використання енергоресурсів, використання альтернативних видів палива та запровадження енергозберігаючих технологій у галузях виробництва;
    продовження роботи з виконання Закону України "Про планування та забудову територій", розробка схеми планування території району, розробка (коригування) містобудівної документації населених пунктів сільських, селищних рад;
    зростання добробуту та підвищення життєвого рівня населення Тиврівщини, створення умов для зростання заробітної плати, усунення диспропорцій в оплаті праці, прискорення погашення заборгованості з виплати заробітної плати, пом'якшення ситуації на ринку праці, охоплення соціальною підтримкою незаможних верств населення району;
    стабілізація роботи промислових підприємств, нарощування обсягів виробництва конкурентоспроможної продукції, розширення її асортименту та підвищення якості за рахунок оновлення матеріально-технічної бази відповідно до новітніх досягнень науки, технологій та світових стандартів, комплексної механізації та автоматизації трудомістких процесів;
    реформування агропромислового комплексу та створення умов для надходження інвестицій з метою забезпечення технологічного переоснащення сільськогосподарської галузі та перетворення її на ефективний, конкурентоспроможний на внутрішньому і зовнішньому ринках сектор економіки;
    створення сприятливих умов для надходження в район вітчизняних та іноземних інвестицій, підвищення інвестиційного іміджу Тиврівщини та комплексний супровід проектів, які вимагають залучення іноземних інвестицій;
    створення умов для розвитку підприємницької діяльності та поліпшення бізнес-клімату району шляхом залучення фінансових та інвестиційних ресурсів у сферу малого підприємництва, впровадження спрощеної процедури для започаткування бізнесу та виходу з нього;
    раціональне використання бюджетних коштів, зміцнення бюджетної та фінансової дисципліни, підвищення якості послуг, що надаються за рахунок місцевих бюджетів, покращення платіжної дисципліни суб’єктів господарювання;
    продовження роботи з екологічного захисту та техногенної безпеки шляхом реалізації програм із забезпечення екологічної безпеки та використання рекреаційного потенціалу району та реалізації державної політики у сфері захисту населення і територій району від наслідків можливих надзвичайних ситуацій;
    створення дієвих механізмів для розвитку громадянського суспільства шляхом забезпечення підвищення якості державного управління, прозорості, відкритості у діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, подальший розвиток свободи слова і думки, залучення територіальних громад до розробки програм з комплексного розвитку територій.


 
IV. ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ГОЛОВНИХ ПРОБЛЕМ ТА
ДОСЯГНЕННЯ ПОСТАВЛЕНИХ ЦІЛЕЙ
Досягнення поставленої мети буде здійснюватись через реалізацію пріоритетів у соціально-гуманітарній сфері, економічній сфері, сфері екологічного захисту та техногенної безпеки, а також сфері розвитку громадянського суспільства.

В соціально-гуманітарній сфері

Пріоритет 1. Гарантований соціальний захист та пенсійне забезпечення населення району. Сприяння повній, продуктивній зайнятості населення
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Реалізація заходів, спрямованих на забезпечення зростання заробітної плати та формування джерел її подальшого підвищення    Управління праці та соціального захисту населення, районний центр зайнятості    Не потребує коштів    підвищення рівня реального розміру заробітної плати;
забезпечення виплати поточної заробітної плати та повне погашення заборгованості
Удосконалення механізмів колективно-договірного регулювання оплати праці, формування фондів оплати праці залежно від результатів виробничої та фінансово-господарської діяльності підприємств            
Запровадження додаткових заходів щодо посилення захисту прав працівника на своєчасне одержання заробітної плати, забезпечення виплат поточної заробітної плати та повна виплата боргів із заробітної плати на економічно активних підприємствах та у максимально можливих обсягах працівникам підприємств, щодо яких проводяться процедури відновлення платоспроможності боржника, або визнання їх банкрутами та забезпечення належного контролю й притягнення до адміністративної, кримінальної відповідальності посадових осіб за недотримання норм чинного законодавства про оплату праці            
Забезпечення належного соціального захисту незайнятого населення і безробітних шляхом надання соціальних послуг, передбачених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»    Районний центр зайнятості    Кошти Фонду загальнообов’язкового державного  соціального
страхування на випадок безробіття    працевлаштування осіб, які потребують додаткових гарантій соціального захисту і нездатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці;
професійна підготовка  безробітних з числа осіб з обмеженими фізичними можливостями;
недопущення значного зростання рівня бідності та поширення соціальної вразливості населення
Бронювання на підприємствах, в організаціях та установах робочих місць для працевлаштування осіб, які потребують додаткових гарантій соціального захисту і нездатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці            
Надання організаційної та матеріальної підтримки безробітним для започаткування власної справи            
Забезпечення працевлаштування осіб, які потребують додаткових гарантій соціального захисту та не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, з числа зареєстрованих у службі зайнятості, в тому числі з наданням дотації роботодавцям            
Забезпечення організації навчання безробітних з числа осіб, які потребують додаткових соціальних гарантій, в тому числі осіб без професії, або які займали місця, робота на яких  не потребує спеціальної підготовки            
Забезпечення професійного навчання безробітних з числа осіб з обмеженими фізичними можливостями            
    
Пріоритет 2. Подолання дитячої безпритульності і бездоглядності, запобігання сирітству, створення умов для всебічного розвитку та виховання дітей, покращення якості життя дітей соціально вразливих груп
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Підтримка національного усиновлення, розвитку інших форм сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування    Служба у справах дітей райдержадміністрації,
виконавчі комітети місцевих рад    Місцевий бюджет    створення дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей
збільшення кількості дітей, що повернені із закладів до біологічних родин та влаштовані у сім’ї громадян
Забезпечення створення та якісне соціальне супроводження прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу;            
Запровадження дієвого механізму протидії насильству в сім’ї    Відділ сім’ї та молоді райдержадміністрації,
виконавчі комітети місцевих рад        зменшення кількості сімей, які опинились у складних життєвих обставинах;
збільшення виявлення та підвищення ефективності надання допомоги жертвам насильства в сім’ї та торгівлі людьми;
зменшення гендерних дисбалансів
Проведення заходів, спрямованих на зменшення існуючих гендерних дисбалансів            
забезпечення дітей, у першу чергу тих, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, якісними послугами з оздоровлення    Відділ охорони здоров'я  райдержадміністрації    Районний бюджет    збільшення відсотку оздоровлених дітей шкільного віку

Пріоритет 3. Забезпечення високих стандартів навчання, активізація співпраці у сфері освіти і науки
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів довідковою літературою, демонстраційними таблицями, дидактичними матеріалами, інструментами, приладами, моделями, технічними засобами навчання    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    підвищення рівня знань учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Поетапна заміна та оновлення шкільних меблів відповідно до потреб    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    зміцнення та оновлення матеріально- технічної бази шкіл

Створення умов для проведення всеукраїнських предметних олімпіад, конкурсів, турнірів, фестивалів    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Підвищення творчого та інтелектуального розвитку учнів
Заміна вікон на метало-пластикові в: Тростянецькій ЗОШ І-ІІІ ст., Черемошненській ЗОШ І-ІІ ст., Гніванській ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Сутисківській ЗОШ І-ІІІ ст., Строїнецькій ЗОШ І-ІІІ ст., Краснянській ЗОШ І-ІІІ ст., Шершнівській ЗОШ І-ІІ ст., Гришовецькій ЗОШ І-ІІ ст., Пилявській ЗОШ І-ІІ ст., Яришівській  ЗОШ І-ІІ ст.     Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Капітальний ремонт даху будівлі Уяринецької ЗОШ І-ІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Облаштування внутрішніх туалетів: Гніванській ЗОШ І-ІІІ ст. №1,  Гніванській ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Тиврівській ЗОШ І-ІІІ ст., Селищенській ЗОШ І-ІІ ст., Великовулизькій ЗОШ І-ІІ ст., Грижинецькій ЗОШ І-ІІ ст., Пилявській ЗОШ І-ІІ ст., Шершнівській ЗОШ І-ІІ ст., Шендерівській ЗОШ І-ІІІ ст., Бушинецькій ЗОШ І-ІІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Поточний ремонт актового залу Гніванській ЗОШ І-ІІІ ст. №2    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Поточний ремонт спортивного залу Сутисківської ЗОШ І-ІІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Промивання системи опалення: Гніванської ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Гніванської ЗОШ І-ІІІ ст. №2, Сутисківської ЗОШ І-ІІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Капітальний ремонт котельні Тростяянецької ЗОШ І-ІІІ ст., Тиврівського ліцею-інтернату, Сутисківської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах
Заміна котлів опалення Гніванської ЗОШ І-ІІІ ст.    Відділ освіти райдержадміністрації    Районний бюджет, згідно кошторису    Покращення умов перебування учнів у школах


Пріоритет 4. Поліпшення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я та забезпечення виконання заходів, відповідно до прийнятих програм щодо покращення стану здоров’я нації
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Поступове дооснащення обладнанням та ремонт ФАПів с.Онитківці, Жахнівка, Івонівці, Рахни Польові    Тиврівський районний медичний центр первинної медико-санітарної допомоги     Районний бюджет, згідно кошторису    Забезпечить надання медичної допомоги відповідно до затверджених стандартів.
Покращення теплового режиму
Ремонт Тростянецької та Краснянської амбулаторій загальної практики сімейної медицини    Тиврівський районний медичний центр первинної медико-санітарної допомоги    Районний бюджет, згідно кошторису    
Заміна вікон на металопластикові в центральному корпусі Сутисківської амбулаторій загальної практики сімейної медицини    Тиврівський районний медичний центр первинної медико-санітарної допомоги    Районний бюджет, згідно кошторису    
Переведення рентгенівського відділення в центральний корпус Сутисківської амбулаторій загальної практики сімейної медицини    Тиврівський районний медичний центр первинної медико-санітарної допомоги    Районний бюджет, згідно кошторису    
Забезпечення виконання обласних та районних галузевих програм:
-«Цукровий діабет».
-«Програми протидії захворюванню на туберкульоз
-«Обласної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції,лікування,  догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2010-2013 роки",
 - програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 2010-2015 роки"    Відділ охорони здоров'я райдержадміністрації,     Районний бюджет, в межах бюджетних призначень    - Забезпечення раннього виявлення та профілактики соціальних хвороб, своєчасне лікування хворих на туберкульоз, цукровий діабет, СНІД.
- зниження рівня інфекційних хвороб, боротьба з якими проводиться засобами імунопрофілактик
Продовження створення резерву медичних препаратів на випадок можливих спалахів епідемій (резервний запас)    Відділ охорони здоров'я райдержадміністрації,    Районний бюджет, в межах бюджетних призначень    Дасть можливість бути в повній готовності на випадок виникнення надзвичайних ситуацій, своєчасно реагувати та надавати невідкладну медичну допомогу постраждалим
Виконання заходів та фінансування програми «Донорство крові»    Відділ охорони здоров'я райдержадміністрації,    Районний бюджет, в межах бюджетних призначень    Забезпечить виконання плану заготівлі донорської  крові та компенсацію донорам.

Пріоритет 5. Сприяння розвитку культури і мистецтва, збереження культурної спадщини  
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Придбання літератури, підписка періодичних видань    Відділ культури і туризму райдержадміністрації, виконавчі комітети місцевих рад    Районний та  місцеві бюджети    Оновлення фондів бібліотек, підвищення поінформованості населення
Реконструкція  Тиврівського районного будинку культури в смт.Тиврові    Відділ культури і туризму райдержадміністрації,    Державний бюджет – 1053,0 Районний, бюджет - 117,0    Створення належних умов  для проведення масових заходів, оновлення матеріально-технічної бази
Капітальний ремонт Гніванської музичної школи    Виконавчий комітет Гніванської міської ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    місцевий та   районний бюджети - згідно кошторису    
Капітальний ремонт Тиврівської музичної школи     Відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний та районний бюджети - згідно кошторису    
Капітальний ремонт покрівлі даху будинку культури «Райдуга» в смт.Сутиски Тиврівського району    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний бюджет - 279,527
селищний бюджет – 32,0    
Реконструкція будинку культури на 300 місць в с.Жахнівка    Виконавчий комітет Жахнівської сільської ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний бюджет - 279,527
сільський бюджет – 32,0    
Капітальний ремонт даху будинку культури в с.Яришівка    Виконавчий комітет Яришівської сільської ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний бюджет – 268,0 сільський бюджет – 30,0    
Капітальний ремонт будинку культури в с.Ворошилівка    Виконавчий комітет Ворошилівської сільської ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний та сільський бюджет – згідно кошторису виконавців    
Капітальний ремонт пам’ятника  національного значення «Могила П.І.Ніщинському» та облагородження прилеглої території    Виконавчий комітет Ворошилівської сільської ради, відділ культури і туризму райдержадміністрації    Державний, районний, сільський бюджет – згідно кошторису виконавців    Збереження культурної спадщини



Пріоритет 6. Реалізація заходів з розвитку фізичної культури та спорту

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Ремонт та облаштування спортивних залів у школах    Відділ освіти райдержадміністрації, відділ фізичної культури та спорту, виконавчі комітети місцевих рад    Районний та місцеві бюджети - в межах передбачених коштів, та інших джерел, незаборонених чинним законодавством    Оновлення матеріально-технічної бази
Ширше залучення дітей шкільного віку до занять у спортивних секціях дитячо-юнацьких спортивних шкіл            Пропагування здорового способу життя, покращення стану здоров’я населення,
якісна підготовка спортсменів району
продовження будівництва в  населених пунктах району сучасних майданчиків зі штучним покриттям для загальної фізичної підготовки            
забезпечення підготовки спортсменів району до участі в обласних, всеукраїнських та міжнародних змаганнях            
забезпечення фінансування навчально-тренувальних зборів, змагань, масових спортивних заходів та існуючої мережі дитячо-спортивних шкіл            

Пріоритет 7. Реалізація заходів з підвищення якості надання житлово-комунальних послуг

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Посилення  впливу мешканців будинків на умови свого проживання та якість обслуговування житла шляхом стимулювання створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків    Відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації, виконавчі комітети місцевих рад    Не потребує коштів    забезпечення підвищення якості надання комунальних послуг
Продовження роботи з виконання Закону України "Про планування та забудову територій", завершення виготовлення схеми планування території населених пунктів району    виконавчі комітети місцевих рад    Місцеві бюджети    розробка містобудівної документації сільських, селищних, міської рад
Сприяння розробленню прозорого механізму формування цін і тарифів на продукцію та послуги підприємств, що здійснюють свою діяльність у житлово-комунальній сфері    Виконавчі комітети місцевих рад, відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації, господарюючі суб’єкти     Не потребує коштів    досягнення беззбиткового функціонування підприємств житлово-комунального господарства
Здійснення інституційних перетворень на ринку житлово-комунальних послуг, спрямованих на розвиток ринкових відносин та конкуренції    Виконавчі комітети місцевих рад, відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації, господарюючі суб’єкти        демонополізація житлово-комунального господарства, створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг, забезпечення підвищення якості надання комунальних послуг


В економічній сфері

Пріоритет 1. Розвиток промислового комплексу району з метою насичення ринку конкурентоспроможними промисловими товарами

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Оновлення основних виробничих фондів підприємств    Суб’єкти господарювання     Згідно кошторису витрат    модернізація промислового виробництва, зменшення його енергоємності за рахунок впровадження нових технологій
Сприяння подальшому нарощуванню виробництва конкурентоспроможної продукції, розширенню асортименту та підвищенню її якості на бюджетоутворюючих підприємствах району, впровадження нових технологій    Суб’єкти господарювання     Згідно кошторису витрат    підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції на світовому ринку
Участь провідних промислових підприємств у виставково-ярмаркових заходах    Суб’єкти господарювання     Згідно кошторису витрат    

Пріоритет 2. Впровадження ресурсо- та енергоощадних технологій в системі життєзабезпечення населених пунктів

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Будівництво газопроводу-відводу смт.Тиврів-смт. Сутиски Тиврівського району    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    кошти НАК Нафтогаз України 1951,0    Введення в дію об’єктів незавершеного будівництва, забезпечення в повному обсязі потреб населення
Будівництво підвідного газопроводу до с.Лани Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет  Яришівської сільської ради    кошти НАК Нафтогаз України 444,351    
Газопостачання сіл Довгополівка та Кліщів від газопроводу-відводу смт.Тиврів-смт.Сутиски Тиврівського району    Виконавчий комітет Довгополівської сільської ради    кошти НАК Нафтогаз України – згідно кошторису виконавців    
Газопостачання житлового масиву Грушевського 3500 мп. в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    Місцевий бюджет – згідно кошторису виконавців    
Реконструкція Сутисківського ДНЗ "Пролісок" по вул. Гагаріна 10 в смт.Сутиски    Управління капітального будівництва облдержадміністрації,
виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет - 11694,51, місцевий бюджет    Покращення умов перебування дітей у школах, дошкільних навчальних закладах, зміцнення та оновлення матеріально- технічної бази, покращення теплового режиму

Будівництво школи в с.Василівка    Управління капітального будівництва облдержадміністрації, відділ освіти райдержадміністрації     Державний бюджет – згідно кошторису виконавців    
Розширення ДНЗ №2 з добудовою одного групового блоку в м.Гнівань по вул.Терешкової, 23 в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    Державний бюджет – 426,0
місцевий бюджет –106,0    
Будівництво опалювального пункту ДНЗ №3 в м.Гнівнь    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    місцевий бюджет –155,0    
Капітальний ремонт школи-дитячого садка в с.Пирогів    Виконавчий комітет Рахнополівської сільської ради, відділ освіти райдержадміністрації     Державний бюджет –128,337
місцевий бюджет – 50,0    
Капітальний ремонт приміщень Сутисківської селищної ради Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 243,592
місцевий бюджет – 30,0    
Капітальний ремонт фасадів Сутисківської селищної ради Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 259,054
місцевий бюджет – 30,0    
Капітальний ремонт Сутисківської селищної ради Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 101,050
місцевий бюджет –20,0    
Капітальний ремонт покрівлі будівлі селищної ради в смт.Сутиски Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    місцевий бюджет –64,848    
Капітальний ремонт фасаду технікуму по проспекту Перемоги, 6 в смт.Сутиски    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 262,583
місцевий бюджет –30,0    
Капітальний ремонт технікуму по проспекту Перемоги, 6  в смт.Сутиски    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 84,870
місцевий бюджет –10,0    

Пріоритет 3. Вдосконалення регіональної структури аграрного сектору економіки на основі інтенсифікації виробництва, кооперації, залучення інвестицій в агропромисловий комплекс

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Сприяння створенню великотоварного виробництва на основі впровадження інтенсивних промислових технологій, будівництва молочних комплексів та ін.    С/г  підприємства, управління агропромислового розвитку райдержадміністрації    Власні кошти підприємств, кошти державних програм    забезпечення стабільного та ефективного функціонування агропромислового комплексу, створення конкурентоспроможного агропромислового виробництва
Сприяння практичному впровадженню на території району ресурсозберігаючих, екологічно чистих технологій виробництва сільськогосподарської продукції    С/г  підприємства    Власні кошти підприємств    задоволення внутрішніх та експортних потреб у продукції сільського господарства та продуктів її переробки, вирішення соціально-економічних проблем села
Впровадження у виробництво перспективних та більш продуктивних сортів сільськогосподарських культур, порід сільськогосподарських тварин, оптимізація структури посівних площ, структури кормів, розширення площ багаторічних плодових насаджень (садів, ягідників), забезпечення раціонального використання мінеральних добрив та застосування засобів захисту    С/г  підприємства    Власні кошти підприємств    
Збільшення площі посіву овочевих культур, цукрових буряків    С/г  підприємства    Власні кошти підприємств    Забезпечення споживчих потреб району,створення нових робочих місць

Пріоритет 4. Подальше формування позитивного інвестиційного іміджу району
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Підготовка та оприлюднення інформацію про вільні земельні ділянки, виробничі площі, що пропонуються для реалізації інвестиційних проектів    Управління, відділи райдержадміні-страції, виконавчі комітети місцевих рад    Не потребує коштів    Створення сприятливого інвестиційного клімату, збільшення надходжень інвестицій в економіку району, створення додаткових робочих місць
Представлення інвестиційних можливостей району на відповідних презентаційних заходах            
забезпечення максимального сприяння реалізації інвестиційних проектів            

Пріоритет 5. Здійснення структурних перетворень в сфері торгівлі та послуг, спрямованих на підвищення якості обслуговування
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Забезпечити розвиток підприємств, що входять в систему споживчої кооперації     Райспоживспілка, споживчі товариства    Згідно кошторису витрат    Надання населенню якісних торговельних та платних послуг, створення належних умов для діяльності суб’єктів господарювання
Створити належні умови для здійснення торгівлі на постійно – діючих ярмарках    Виконавчі комітети сільських рад        
Всебічно сприяти організації та розвитку сфери надання послуг в сільській місцевості    Виконавчі комітети місцевих рад, сільські комунальні підприємства    Не потребує коштів    
створення необхідних умов для продажу сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками, забезпечення  належної якості торговельного обслуговування населення    Дирекція ринків, органи місцевого самоврядування    Згідно кошторису витрат    
Пріоритет 6. Розвиток комунальної, соціальної, транспортної інфраструктури району

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Водопостачання с.Василівка Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Василівської сільської ради    Державний бюджет – 933,16
місцевий бюджет –105,0
кошти п-в – 10,0    Забезпечення населення якісною питною водою
Будівництво водогону по вулиці Леніна в смт.Сутиски    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний бюджет – 99,1
місцевий бюджет –20,0    
Реконструкція водопровідних мереж від водонапірної башти в ЗОШ №2 до вул.. 9 січня, Луначарського, Першого Травня,  Шевченко в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    Державний бюджет – 400,0
місцевий бюджет –48,895    
Реконструкція водопровідних мереж в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    місцевий бюджет – згідно кошторису виконавців    
Реконструкція водопровідних мереж по  ул...Леніна,Петровського та провулок 2-й Геологічний в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    місцевий бюджет – 102,066    
Капітальний ремонт мереж водопостачання в с.Урожайне Тиврівського району Вінницької області    Виконавчий комітет Селищенської сільської ради    Державний бюджет – 125,0
місцевий бюджет –150,0    
Будівництво водопроводу в с.Лани    Виконавчий комітет Яришівської сільської ради    Державний бюджет – 177,0
місцевий бюджет –26,0    
Електропостачання вуличного освітлення по вул. Свердлова, Терешкової  с.Ворошилівка    Виконавчий комітет Ворошилівської сільської ради    Обласний бюджет – 127,0
місцевий бюджет –14,096    Освітлення вулиць в нічний час
Електропостачання вуличного освітлення по вул. Чапаєва с.Ворошилівка    Виконавчий комітет Ворошилівської сільської ради    Обласний бюджет –52,0
місцевий бюджет –5,789    
Освітлення вулиць Молодіжна та Коцюбинського смт.Сутиски    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний, місцевий бюджет – згідно кошторису виконавців    
Реконструкція дороги по вул.. Пархоменка в смт.Тиврів    Виконавчий комітет Тиврівської селищної ради    Державний бюджет –404,772
місцевий бюджет – 24,0    Покращення стану дорожнього покриття
Реконструкція дороги по вул. Свердлова, Гагаріна в смт.Тиврів    Виконавчий комітет Тиврівської селищної ради    Державний бюджет – 647,295
місцевий бюджет – 72,0    
Капітальний ремонт доріг по вул. Садова і Весела в с.Яришівка     Виконавчий комітет Яришівської сільської ради    Державний бюджет – 269,1
місцевий бюджет –30,0    
Реконструкція частини проспекту Перемоги в смт.Сутиски    Виконавчий комітет Сутисківської селищної ради    Державний, місцевий бюджет – згідно кошторису виконавців    
Реконструкція дорожнього покриття вул..Миру в м.Гнівань    Виконавчий комітет Гніванської міської ради    місцевий бюджет –  згідно кошторису виконавців    
Реконструкція відрізку дороги Ворошилівка - Маянів    Служба автомобільних доріг у Вінницькій області, відділ розвитку інфраструктури        

Пріоритет 7. Подальший розвиток міжрегіонального, міжнародного та транскордонного співробітництва
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Підготовка територіальними громадами району проектів в рамках регіонального, міжрегіонального, міжнародного та транскордонного співробітництва    Виконавчі комітети місцевих рад, управління, відділи РДА    Не потребує коштів    Вирішення проблемних питань життєдіяльності територіальних громад, підвищення рівня життя в населених пунктах
Участь територіальних громад району в конкурсних проектах, що фінансуються за рахунок коштів державного, місцевого бюджету та коштів міжнародних грантів    Виконавчі комітети місцевих рад    Місцеві бюджети, кошти суб’єктів господарювання згідно умов співфінансування конкурсних програм    

В сфері екологічного захисту та техногенної безпеки

Пріоритет 1. Забезпечення екологічної безпеки та використання рекреаційного потенціалу області
Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Утримання та облаштування в належному стані
сміттєзвалищ    Виконавчі комітети місцевих рад, суб’єкти господарювання    Згідно кошторису витрат    Покращення екологічного стану
Забезпечення дотримання відповідних умов в природно – охоронних зонах водозаборів    Виконавчі комітети місцевих рад, суб’єкти господарювання    Згідно кошторису витрат    
Проведення робіт з очищення водних ресурсів (громадських колодязів, каптажів) від забруднення та невідповідності санітарно-хімічних показників    Виконавчі комітети місцевих рад, суб’єкти господарювання    Згідно кошторису витрат    
Продовження робіт із забезпечення екологічного безпечного збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів та небезпечних хімічних засобів захисту рослин, в тому числі рекультивація територій, забруднених токсичними відходами    Відділ з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації, виконавчі комітети місцевих рад        


Пріоритет 2. Реалізація державної політики у сфері захисту населення і територій області від наслідків можливих надзвичайних ситуацій

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Проведення навчань працівників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, їх керівного складу щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та організації ліквідації їх наслідків, організації життєзабезпечення потерпілого населення    Відділ з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації    Не потребує коштів    Отримання практичних навичок про дії в умовах виникнення надзвичайних ситуацій
Вжиття  заходів щодо створення та зберігання матеріальних резервів для подолання наслідків надзвичайних ситуацій    Відділ з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації    Згідно кошторису    створення матеріальних резервів для подолання наслідків надзвичайних ситуацій




В сфері розвитку громадянського суспільства

Пріоритет 1. Забезпечення підвищення якості державного управління, прозорості, відкритості в діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, подальший розвиток свободи слова і думки

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Активізація роботи громадських організацій політичних партій, проведення прес-конференцій, брифінгів, «круглих столів», днів інформування населення, сходів громадян за участю керівників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування    Організаційний відділ апарату райдержадміністрації, сектор з питань внутрішньої політики та зв’язків із ЗМІ і громадськістю апарату райдержадміністрації,  районна газета «Маяк», районна рада    Не потребує коштів    Забезпечення прозорості, відкритості в діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, розширення участі громадян у процесах самоврядування
Залучення громадських організацій до процесу висвітлення діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, забезпечення широкого доступу громадських організацій до джерел інформації, в тому числі мережі Інтернет; оперативне інформування населення через місцеві засоби масової інформації про події суспільно-політичного, соціально-економічного, культурного життя району    Організаційний відділ апарату райдержадміністрації, сектор з питань внутрішньої політики та зв’язків із ЗМІ і громадськістю апарату райдержадміністрації, районна газета «Маяк», районна рада    Не потребує коштів    Підвищення активності населення району в справах самоврядування та державного управління; підвищення ролі засобів масової інформації, громадських організацій, їх популярності

Пріоритет 3. Зміцнення законності і правопорядку, належне забезпечення конституційних прав та інтересів громадян і держави

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Розглядати на засіданнях колегії райдержадміністрації питання  "Про стан боротьби з організованою злочинністю та правопорушеннями, забезпечення законності і правопорядку ”,  "Про стан протидії корупції та іншим правопорушенням, пов’язаним з корупцією ”    РВ УМВС України у Вінницькій області, прокуратура району    Не потребує коштів
    Зменшення кількості злочинів та правопорушень,  зміцнення громадського порядку
    Проводити профілактичні заходи серед населення, спрямовані на попередження порушень законодавства        
Надавати  безоплатну правову допомогу населенню, захищати їх права, свободи та законні інтереси    Районне управління юстиції, відділ правового і кадрового забезпечення апарату райдержадміністрації, редакція районної газети «Маяк»        

Пріоритет 4. Залучення територіальних громад до розробки програм з комплексного розвитку територій, які реалізуються за рахунок обласного і державного бюджетів та завдяки міжнародній технічній допомозі

Шляхи досягнення    Відповідальні за виконання    Орієнтовні джерела фінансування, тис.грн.    Очікуваний результат
Розроблення комплексних програм розвитку територіальних громад    Виконавчі комітети сільських, селищних рад    Не потребує коштів    Підвищення рівня життя населення в територіальних громадах району, отримання фінансової допомоги для реалізації проектів
Підготовка проектів з розвитку територіальних громад і прийняття участі в конкурсних програмах    Виконавчі комітети сільських, селищних рад, управління, відділи райдержадміністрації    Місцеві бюджети, згідно умов конкурсу    

V. РИЗИКИ ТА МОЖЛИВІ ПЕРЕШКОДИ

Можливі виклики та загрози сталому економічному зростанню, що можуть призвести до негативних наслідків в економіці району:

1.    Зниження обсягів надходжень як іноземних, так і внутрішніх інвестицій.
2.    Відсутність фінансування по затверджених державних галузевих програмах.
3.    Високий  рівень інфляції та відсоткових ставок за кредитами, що призводять до зниження темпів приросту майже у всіх секторах економіки;
4.    Несприятлива цінова ситуація на ринку основних видів сільськогосподарської продукції, паливно-мастильних матеріалів та інших матеріально-технічних ресурсів, загострення диспаритету цін;
5.    Виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характ

Категорія: 9 сесія | Додав: Лідія__Анатоліївна (10.12.2011)
Переглядів: 1229 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0